Flytekonkurranse

I dette eksperimentet kombinerer vi det å sortere med fysiske egenskaper som tyngde og volum samt Arkimedes lov: «en gjenstand som er i vann fortrenger en viss mengde vann. Oppdrifta til gjenstanden er lik tyngden av vannmengden som er fortrengt».
Du trenger:
- Vann (i form av en dyp bekk eller et vatn)
- Varierende objekter dere finner i naturen (disse kan samles på i løpet av en hel dag)
- En klump modell leire
Gjennomføring:
Gjennomføres konkurransen p et område med mye forskjellige gjenstander (kongler, blader, steiner, kvister osv). del deltakerne inn i lag. Første laget som mener de har funnet 5 ting som flyet og 5 ting som synker vinner. I et område med få ting som flyter, kan man enten samle på vei til vannet, eller minke antallet.
Regler: Gjenstander av samme materialer teller som 1 gjenstand à de kan ikke komme med 5 pinner som flyter og 5 stein som synker). Pluss poeng for de lagene som klarer å finne 2 like gjenstander der en flyt og en synker; (eks en tett pinne og lett pinne).
Undring:
Utfordre deltakerne med spørsmål som:
- Hvordan kan en liten stein synke, mens en stor og tung båt flyter?
- Hvorfor flyter noen pinner mens andre synker (om dere finner en synke pinne)

Forklaring/hva skjer:
Utformingen på objektet er stikkordet her. En klump med modelleire synker (vis), mens hvis vi endrer formen til en hul båt kan, kan vi få klumpen til å flyte fordi den tar større plass i vannet (uten at tyngden/vekten blir endret), den skyver derfor unna mer vann, noe som øker oppdriften, jamfør Arkimedes lov.