9 FOTtureR i Trondheim

Her har vi funne fram til 9 fotturer i Trondheim som skulle være noe for enhver smak.

1. Rundtur i Bymarka fra Byåsen

Turbeskrivelse: Gå en fantastisk tur mellom dammer i Bymarka, du kan ta en eller alle på samme tur. Theisendammen, Baklidammen og Kobberdammen. Kanskje rekker du å stikke innom Lavollen for en kaffe og noe å spise.

Turlengde: ca 8 km.

Adkomst:Du kan enten ta buss mot Skistua til Opland holdeplass. Eller ta buss til Byåsen butikksenter. Her følger du turstien til Theisendammen tvers over parkeringsplassen ved senteret. Hvis du kjører må du parkere på Ferista. Du kan også starte turen herifra. Gå over veien og inn på turstien.

Turen med kart.

Finn roen ved Kobberdammen.
Finn roen ved Kobberdammen. Foto: Asgeir Våg
Nyt en kaffekopp på Rønningen.
Nyt en kaffekopp på Rønningen. Foto: Asgeir Våg

2. Granåsen/Smistad- Rønningen

Turbeskrivelse: Nyt en tur til Rønningen i Leinstrandmarka. Her kan du også starte fra Smistad parkering, og følge grusvei opp til Rønningen.

Turlengde: 6km tur/retur fra Smistad og ca 9 km fra Granåsen til Rønningen.

Adkomst: Granåsen: Buss og gå av på Granåsen VM-anlegget. Gå mot hoppbakken, ta deretter stien som går på høyre side av, følg skilting til Rønningen.

Smistad: Kjør til Smistad parkeringsplass i Smistadgranda veien. Følg skiltinga langs grusvei, 3 km en vei.

3. Rundtur Estenstadmarka

Turbeskrivelse: i Estenstadmarka er det mange turstier å følge. Du kan gå innom Estanstadhytta og fortsette til Estenstaddammen. Ta deg gjerne en tur innom Burmaklippen på denne turen, nederst mot Bekken parkering. Se skilitng på venstre side på vei ned.

Turlengde: cirka 5 km.

Adkomst: Buss til Lohove/Loholtbakken. Fortsett inn på Kleivavegen som du følger til en skogssti, der kommer du ut på Bekken parkering. Fortsett på den andre siden av parkeringa, mot skilta turløyper.

Turen med kart.

Glem tid og sted i Estenstadmarka.
Glem tid og sted i Estenstadmarka. Foto: Asbjørn Stenberg
Den grønne sti.
Den grønne sti. Foto: Anette Solli

4. Stokkbekken fra Dragvoll til Rotvoll

Turbeskrivelse: Stokkbekken er en spennende og frodig tursti som strekker seg fra Rotvoll, via Charlottenlund og opp til Dragvoll. Ved Dragvoll er stien tilknyttet løypenettet videre opp mot Strindamarka.

Turlengde: ca 6-8 km- turen ender på Rotvoll.

AdkomstBuss til Dragvoll. Buss fra Rotvoll inn til sentrum. Du finner Stokkbekken skilt på motsatt side av Dragvoll bygget ca 50 meter fra holdeplassen.

5. Lian- Grønlia

Turbeskrivelse: Flott tur inn til Grønlia hytta. Det er merket sti hele veien.

Turlengde: ca 10 km tur/retur.

Adkomst: Ta trikken til Lian og start turen. Følg skilting til Grønlia fra toppen av bakken ved Lian Restaurant. Dette er også en flott vintertur på ski.

Grønlias oase.
Grønlias oase. Foto: TT.
Vandre langs Nidelva.
Vandre langs Nidelva. Foto: Asbjørn Stenberg

6. Nedre Leirfoss til byen

Turbeskrivelse: Flott tur langs frodige Nidelva. Følg Nidelvstien langs elva forbi Kroppanbrua, Sluppen bru og Tempebanen til Valøya hvor du for eksempel kan avslutte ved Studentersamfunnet.

Turlengde: ca 6km

Adkomst: Buss til Maskinistboligene, gå ned til Nedre Leirfoss park, her starter stien.

7. Midtbyrunden

Turbeskrivelse: Midtbyrunden går rundt bykjernen i Trondheim. Den er merket hele veien og har 3 startpunkt med infotavler; Solsiden, Marinen og Skansen ved Ila. Tema på turen er vann da turen går langs Trondheimsfjorden, kanalen og Nidelva. Du passerer blandt annet Skansen, Sjøbadet, Bakklandet, "Lykkens Portal" og Marinen. Midtbyrunden er et flott nærtur alternativ midt i Trondheim både for nye og lokale turgåere.

Turlengde: 5, 9 km.

Adkomst: Start turen fra infostolpene på Solsiden, Marinen eller Skansen, følg skiltene merket "Midtbyrunden".

Tur med kart.

Følg skiltene langs vannet.
Følg skiltene langs vannet. Foto: Asgeir Våg
Sponhuset på Ladestien
Sponhuset på Ladestien Foto: Asgeir Våg

8. Ladestien

Turbeskrivelse: Opplev Trondhjemsfjorden på sti. Turen går på god sti i kupert terreng over Kjerringberget frem til Sponhuset. Du får kjøpt kjøpe kaffe og drikke på Sponhuset, de har også mat der, hvis du ikke har med matpakke. Turen går videre i lett terreng tilbake via Olav Engelbrektssons Alle til Lade Kirke .

Turlengde: ca 5 km.

Adkomst: Buss mot Lade. Gå av Harald Hårfagresgate. Gå til Lade kirke. Der er stien like nedenfor.

9. St. Olavsspranget fra Trolla

Turbeskrivelse: Flott tur fra Trolla, via Damhaugen hytte og videre til St.Olavsspranget Damhaugen.

Turlengde:ca 6 km tur/retur.

Adkomst: Ta buss og gå av på Trollhaugen 10,dette er på toppen av bakken, gå litt tilbake inn første vei til venstre til barnehagen, her starter turstien. Sjekk gjerne når bussen går tilbake fordi den går ikke ofte. Samme buss tilbake, sjekk her også busstiden tilbake fordi den ikke går hele tiden.